Hotell eller julafton?

I vår stad renoveras centrum och man bygger ett kulturhus/hotell/restaurang/utrymme för företagare. Hela projektet andas modernitet och framåtanda.
 
Modernitet var ordet ja. Denna modernitet krashar dock nästan genast när krögaren häromveckan gick ut med hotellets namn: Hotel Red and Green.
 
Jag kommer osökt att tänka på julafton: gröna granar, mistlar och pynt. Röda tomtar, julgranskulor och rödbetssallad (ja, jag förknippar rödbetssallad med julen). Sedan tänker jag på the Muppets julskiva från 2006, A Red and Green Christmas (ja, jag lyssnar på sådant.) Jag tänker också på gamla neonskyltar och färgblindhet. Och på de röda och gröna husen i spelet Monopol, först bygger man små gröna stugor för att sedan etablera ett rött hotell. Sedan tänker jag på den äldre befolknigen som kanske inte anser två färger stavade på ett annat språk kännetecknar Närpes (och kanske inte heller den yngre). Vad jag ville komma till är att namnet Hotel Red and Green inte alls får mig att associera till ett modernt hotell anno 2014 beläget i den beträfligt underbara staden Närpes. Och eftersom jag ju på förhand vet att det är ett hotell som avses undrar jag vilka paralleller andra drar då de hör namnet men inte har samma bakgrundsinformation som mig.
 
Kulturhuset är ju något som har planerats förr och önskats i många år och är också något som vi alla ska ta del av framöver och därför borde vårt inflytande spela roll. Faktum är att vi kommer att få ett nytt kulturhus och ett nytt hotell och en ny restaurang, det förtäljer gropen som nu finns i centrum. Men vi borde kanske hjälpa drivkrafterna bakom det hela med namnförslag: Närpes Stadshotell (som många redan nämnt), är enligt mig redan bättre. Vad föreslår du? Jag är säker på att moderna och lämpliga förslag från oss närpesbor tas emot med tacksamhet, vad är inte bättre än lite hjälp från lokala förmågor som känner vår stad? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback