Pälsnäringen och kokande hundar

Ursäkta redan nu rubriken, eller egentligen vet jag inte riktigt varför jag ursäktar den eftersom det är just detta följande inlägg kommer att handla om; pälsnäringen och hundar som kokas i syftet att äta. Det blir värre.
 
Jag fick för någon vecka sedan ett mail från en ivrig djurrättsaktivist, eller vi kan kalla det en person som står för djurens rättigheter. I och för sig borde även jag räknas till den här gruppen eftersom jag också vill stå för djurens rättigheter och tar avstånd från djurmisshandel och så vidare. Jag kan dock tänka mig att denna människa kan räknas till gruppen radikal och jag skall nu berätta varför; Jag vet inte vem denna människa är. Det första mailet jag fick innehöll i stort bara en fråga om hur jag kan bo med en mördare (alltså en pälsfarmare). Skrattretande tänkte jag, och svarade att även jag brukar tillbringa tid i farmen. Då fick jag svaret att även jag var en mördare. Okej, jag tänker inte bry mig.
 
MEN om vi lever i en värld där kvinnor och män inte är jämlika, där människor och människor inte är jämlika borde vi kanske i första hand motverka detta istället för att kalla pälsfarmare och deras sambor mördare. Jag menar mord är något som begås på en annan människa, en jämlik. Och djuren är inte jämlika med oss människor. (Nu är det väl bäst att jag påpekar att alla djur har rättigheter och att jag tar avstånd från sådant som djurmisshandel och så vidare. Fast någon kommer ändå att tolka denna sista mening på fel sätt.)
 
Sedan har jag många argument till varför pälsnäringen INTE borde förbjudas i Finland, men jag tänker inte lista dem här och nu. Dock såg jag en video och några bilder här om dagen. På hundar som kokas, som mat, i Kina. Som kokas levande. (Nu gråter jag eftersom bara tanken på detta är avskyvärd och eftersom jag själv har två hundar här hemma och därför behöver jag väl inte beskriva detta mera ingående.) Mitt budskap till alla djurrättaktivister som i framtiden vill kalla mig mördare är; sätt tid och energi på någonting annat. För jag kan lova er att djuren i våra finländska farmer inte lider, dock kan jag också lova er att djur i andra länder lider och behöver er hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback